karatefylla + "spa" + erkältung

Så har då ännu en vecka passerat. Tiden går ganska snabbt även om man är hemmafru. Denna veckan kan det dock bero på att Tony har varit hemma, han har en enveten hosta som verkligen inte vill ge med sig. På söndag är det match och håll tummarna för att han kan vara med är ni snälla. Matchen är mot ett av bottenlagen, något annat än vinst är uteslutet och chansen att roffa åt sig lite poäng ska förhoppningsvis vara stor. Jag har i alla fall tagit mitt ansvar som hemmafru idag och ringt doktorn för att boka besök imorgon. Att prata tyska i telefon är inte min starkaste sida, men det är alltid skönt när man har lyckats.

Helgen då...

Som bekant var målet Venedig, men eftersom ett envist högtryck valt att lägga sig över hela Europa (utom över vår del av Schweiz) just denna helg så valde vi att stanna i krokarna. Jag och Tony har gått och varit sugna på en liten fylla så därför beslöt vi oss för att göra slag i saken och ställa till fest i Neugut. Spelarna med flickvänner var inte sena att haka på. Vi passade också på att bjuda alla våra nya svenska vänner - Linda. Linda bor i Bern och är också spelarfru, hennes man befann sig i Finland för att försvara de blågula färgerna så Linda och hund Oliver tog bilen mot bergen.
Här i Schweiz hör det till att värden står för den alkoholhaltiga drycken... så Tony fick ta fram stora plånboken (i min är det tomt). Vi begav oss till Schweiz svar på NETTO (mit alkohol) - OTTOS.
Festen startade så med några parti UNO.
Ibland är det socialt svårt för oss två svenskar som inte hunnit bekanta oss med språket ordentligt ... då är det tur att man har 35-årsutgåvan av UNO i byrålådan.
Redan under det här trevliga sällskapsspelet borde nog jag börjat tänka i termerna "varannan vatten.", men icke sa nicke... jag skyller på ovana..kanske kan jag också passa på att skylla på att vi befinner oss på hög höjd här i Landquart och precis som i Åre slår alkoholen lite snabbare då.. eller hur Anna-Kajsa?
Resten av festen flöt (=) hursomhelst på i ett rasande tempo och utestället i Chur var alldeles säkert ett bra ställe....=/ Jag kan även gissa att taxichauffören hem blev mer än nöjd med sin dricks för hemresan och jag och Tony ska antagligen vara glada att vi hade Linda som nattgäst.



På morgonen väcktes vi av ett stycke söt labrador och jag vill härmed anse att min tidigare hundfobi numera är botad. Snällare hund får man kanske iofs leta efter. Linda hade varit uppe i ottan och fixat och donat med frukost och annat. I samband med hennes bilresa till oss hade hon svängt förbi IKEA och därmed bjöds det på förstklassig frukost - Kaviar och ägg =).
Under lördagen uträttades inte så mycket, men den avslutades trevligt med tacos, yatzy, UNO, massa prat och mys. Urtrevligt med besök Linda - Wirklich.

Söndagen tillbringades även den i goda vänners lag med fika, ännu mera yatzy, långpromenad, pizza och som avslutning singstar där Linda och Johan var de stjärnor som glänste mest. Jag överlåter "Fallin" till Alicia Keys fortsättningvis - LOVAR.



Måndag förmiddag hände det lite roligare grejer. Anna hade hittat ett spa som hon var sugen på som låg en timma ifrån oss. Jag, Tony, Johan, Anna och de nyförälskade Gerber och Nadja tog våra bilar och körde rakt in i bergen. Efter smala serpentinvägar och fina landskap med hundratals meter höga smala vattenfall var vi framme i Vals. Härifrån görs även fint mineralvatten som vi flertalet gånger druckit ur gröna flaskor sedan vi kom hit.
Vals-Therme hette badet vi besökte (för det var mer ett bad än ett spa). Det var grymt skönt att glida ut i utomhuspoolen och bada i 36° C kan jag lova. När vi låg där och gottade oss tittade vi upp över bergen där det sprang får och getter och från himlen kom snöblandat regn. Så härligt och avkopplande.
Det speciella med Vals-Therme var även att hela stället var uppbyggt av sten tagen från trakten. Designen var "stencool" (och jag vet en som är trött) med annorlunda beslysning. Förutom min favvopool utomhus så fanns det små rum i hela lokalen med gömställen och olika sorters bad. Till exempel var ett bad parfymerat och fyllt med blomblad - "Flower pool" 33° C, en annan pool var riktigt varm och kallades "Firepool" 42° C och en tredje "Ice pool" 14° C bjöd på lägre temperaturer för den som var sugen på det. Runtomkring stod relaxstolar strategiskt utsatta och dagen var i allra högsta grad avkopplande. Tyvärr fick man inte fotografera inne på Vals-Therme, men jag drog hem lite bilderna från deras hemsida så ni får en liten inblick i hur det såg ut.

Efter några timmar var vi nöjda och begav oss tillbaka mot Landquart, på kvällen ringde sushiexperten Anna-Kajsa precis när jag var på väg mot affären för att köpa mitt första sushikit. det var härligt att höra din röst och välbehövligt med lite tips. Gerber och Nadja kom över på ett parti UNO och sushin smakade faktiskt helt ok trots att den estetiska biten förmodligen hade mer att önska.



Idag fyller Anna-Kajas 26 och som vi precis konstaterade via ytterligare ett telefonsamtal innebär det att jag snart fyller 27.... VAD HÄNDE??
Massor av grattis i alla fall underbara människa!

Johan har också passat på att fylla år och jag och Tony valde att försvåra vår revansch mot denna bolltalang ytterligare genom att presenta bort ett pingisrack... Här kan jag i alla fall hävda att Johans ålder är mer lämpad för pingis än mina blotta 26 ;). Väl mött Johan!


Kommentarer
Postat av: Lotta

Anna-Kajas födelsedag - rolig stavning ;)

Kanske ska börja kalla henne för kajjan! Kärt barn har många namn, är det inte så man säger?



Nu har jag fått läst allt på bloggen och blev riktikt avundsjuk när jag läste om ert spa besök. Det är sånt man ska unna sig vid den här trista och mörka årstiden! Jag har en massage och ansiktsbehandling som väntar på mig, bara jag får tummen ur att boka!



Dags att dra på föreläsning nu men först måste jag gå förbi kiosken och köpa kaffe!



Puss o Kram

2008-11-13 @ 12:35:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0