"SEHR SCHÖN WETTER"

Zurück i Schweiz och ja.. tiden gick sådär oerhört snabbt hemma i Sverige som jag trodde. Veckan var blandad med sorg, glädje och skratt - hade nog kunnat tänka mig att stanna några dagar till.

I Landquart, Neugut är allt ungefär som vanligt med skillnaden att det börjar bli höst även här och att jag har lite mer enegi och motivation. Hittade en fin, fin promenad igår längs med Rhen. Alldeles lagom för en powerwalk på en timma. Längs med vägen mötte jag främst kvinnor som antagligen liksom jag är hemmafruar. Tanken slog mig att ta ett snack med de - vi har ju ändå en del gemensamt ;). Även om det märks att det börjar gå mot höst i form av härliga höstfärger på träden så har vädret varit helt underbart i dagarna tu. Lite över 20 grader och klarblå himmel - härligt, härligt.

Mötte ett fantastiskt par på min promenad i onsdags... bakifrån var min tanke att det måste vara en gammal man som promenerade med sin inte alltför purunga dotter, alternativt yngre syster. Kvinnan hade visserligen vitt hår, men hennes sätt att röra sig kändes ungt i jämförelse med mannen som hade hjälp av kryckor. Kvinnan nästan skuttade fram och när det kom en vindpust som skakade av löven på träden lyfte hon armarna och "badade" i de regnande löven. Redan från långt håll lade jag även märke till hennes vältränade vader - döm om min förvåning när jag passerade paret... kvinnan var minst 70 år, men oj vad hon strålade.
Här i Schweiz hör det till god ton att hälsa på alla man möter, ganska trevligt tycker jag. När jag passerade paret vände jag mig mot de - "Grüezi miten and" (ingen aning hur det stavas) betyder i alla fall typ "hej allihopa". Varpå kvinnan inleder en konversation och lovprisar det sköna vädret och sträcker upp armarna mot vädret igen. Vet inte var jag vill komma med den här historien men den fick i alla fall mig att le hela promenaden. Jag önskar att mina vader är lika vältränade som den 70-åriga damens när jag kommer upp i den åldern, men kanske allra mest önskar jag att jag sträcker upp händerna mot skyn när löven faller och ropar "SEHR SCHÖN WETTER".

En positiv grej är även att det eventuellt verkar finnas två olika jobbmöjligheter för mig - Ungefär allt jag vet i dagsläget, hoppas på mer info inom kort.

Veckan i Sverige då, främst bestod den av att umgås med nära och kära. Mormors begravning var tung, men vacker och efteråt kändes/känns det som vanligt en aning enklare att gå vidare.

Caroliné, Elias, Victoria, Hampus och Engla kom ut till Stråvalla på onsdagen och mamma och pappa lagade fin, fin potatisgratäng. Engla hade lärt sig att säga "min mamma" och "där" för övrigt var hon lika busig som vanligt och hennes mission med livet verkar fortfarande vara "Allt som går att röra och lyfta ska röras och lyftas"



På kvällen besökte jag Christian, Anna, Christoffer och nyförvärvet Stig, Helge, Elias och han var lika bedårande söt som sin lookalike-storebror-Christoffer var på den tiden då det begav sig. En välgödd liten pojk var det minsann som redan ville lyfta huvudet själv.  

Torsdag förmiddag styrde jag kosan till ELITE och världens bästa frisörska Jennica. Sååå skönt att toppas och blondas, mange tack för tid trots kort varsel. Senare på kvällen var det symöte hos nämnda frisörska och det var ett nöje att få se dessa unga kvinnor in action. Mest spänd är jag på Ida-Marias broderi och jag önskar jag kunde följa hennes broderande live. Ser verkligen fram emot att besöka Almers väg vid jul och se denna bonad på väggen, kan inte bli annat än tiptop.  



Ett besök i Halmstad hos Lotta satt som Malins pappa uttryckt sig "Som en keps på huvét" Fantastiskt god mat med toppensällskap. Lite rödvin, lite mousserande, lite drinkar och som avslutning lite öl på "morfars". En underhållande kväll med spännande möten i form av Håkan Hellström-wannabes. Avrundning på McDonalds.
 


Frukost med "världens bästa citronfil" eller hur var det? ;) och innan hemresan en fika i ett som vanligt regnigt och blåsigt Halmstad. Tack för en grym helg!



Pappa, Carro och Elias befann sig i skogen samtidigt som jag gottade mig i värmen på fik. Med sig hem hade de åtskilliga liter kantareller och på kvällen fixade jag ihop svamsoppan som jag nu kan laga utan att titta i receptboken. En mysig kväll med aktiva barn som till slut somnade...



och vaknade igen...



Måndagen bestod av att göra ärenden av olika slag på stan. Eftermiddagen spenderades i Bua hos Susanne där det bjöds på äkta kinesiskt te, mumma =). På kvällen var det spelkväll hos familjen Ericsson/Hast i deras nya, fina hus. Här bjöds även på äppelpaj, grönsaker, chips och dip..... mmm!! Inga fel att vara hemma på besök och bli bjuden på godsaker =)



På tisdagen tog jag och mamma en lååångpromenad i Stråvalla, grannen kom över med nyfiskade krabbor, jag gjorde ärenden på stan, kollade när Hampus spelade innebandy och besökte Elias junior med familj. Brodern har nu tankat den externa hårddisken full med härliga program såsom "Vem kan slå Filip och Fredrik" "Macken" "Idol" m.m. - Massor av tack storebror =)



Angående storasyster - som ni förstår av bilderna så lyckades hon inte klämma ut något så länge jag var hemma, men jag kan lugna er med att denna sprickfärdiga kvinna idag lyckats krysta ut en liten kille och därmed har hon lurat allt och alla. Massor, massor av grattis familjen Ericsson/Hast =). Ser fram emot att träffa er lilla Elton(?) så småningom.



Det är tidskrävande att skriva blogg och redan har jag lagt mig till med mina fina nattugglevanor. Nu ska klockan ställas då det bär av mot nya äventyr imorgon bitti - spännande semifinal i Europacupen väntar.
AIK vs. Warberg spänningen är olidlig...
Tack underbara familj och underbara vänner för en fin vecka - Ni är grymmast!!
Saknar er alla redan...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0