VIN

De som känner mig vet att detta är en av mina absoluta favoritdrycker. Turligt nog har vi lyckats bosätta oss i en del av Schweiz där denna fantastiska dryck produceras. Detta innebär att vi i princip kan köpa lokalproducerat vin i macken 300 meter från vår bostad. Det är fint det.
Min senaste vecka har till stor del bestått av att dessutom hänga i mina vin-neighbourhoods.
Det hela började med att Johan och Anna föreslog (dags för oss att komma med utflyktsförslag...(!) en tripp till grannbyn Maienfeld. Där var det ju även denna helg hästtävlingar, men det var inte det som lockade. Den första skörden vindruvor hade tagits in och därmed serverades en alldleles speciell fin dryck - Sauser.
Sauser är som jag förstått en dryck gjord på nyplockade druvor. Drycken är till viss del kolsyrad och innehåller ett par % alkohol. Jag fick en del flashbacks till en operation jag gjorde som liten. Ett av mina minnen från denna sjukhusvistelsen var att min snälla pappa fick springa upp och ner för att köpa svartvinbärsjuice till mig... ungefär så smakade sauser. Fruktigt, kallt och uppfriskande. 
Det var verkligen störtfint att sitta bland vindruvsodlingarna och sipppa på sauser i solen kan jag lova. Till vår fina sauser beställde vi också in en bricka med köttabitar som korv och skinka av olika slag plus ost.
FIIIIIINT..... tänk om alla dagar bjöd på tilltugg i den miljön.








På jobbfronten är det fortfarande hyffsat svalt, men den senaste veckan har jag sysselsatt mig med att plocka vindruvor i Malans. Killen som scoutar spelare till Alligator Malans far har en vingård och veckan som gått har det skördats druvor. Hur mysigt som helst att lulla runt bland druvorna. Till hjälp hade de förutom hela tjocka familjen, folk från Tjeckien, Danmark och Tyskland. Språken var många och stämningen på topp. Jag hängde en del med danskarna och aldrig har danska varit så enkelt (jämförelsevis med schweizertyskan). Det bjöds på kaffe, kaka och lunch mellan varven och till lunchen dracks det naturligtvis egenproducerat vin. Härliga dagar och mina tankar gick många gånger till luffen jag gjorde genom Europa efter studenten. Tanken var ju då att det skulle plockas druvor i Dijon, men av olika anledningar hamnade vi i Barcelona där vi hade det ungefär hur bra som helst. Nu fick jag i alla fall införlivat den här romantiska drömmen om att plocka vindruvor... men det hade inte varit mig emot om Ida-Maria, Malin, Calle och Axel dykt upp och joinat =).
Fint var även att träffa människor i alla möjliga olika åldrar. Här blir det främst innebandyspelare med fruar, vilka snittar en ålder mellan 19 år - 35 år. Hos familjen Liesch var åldrarna mellan 3 år - 82 år = Härligt!! Både jag och herr 82:åring var nöjda när vi lyckades föra en någorlunda konversation. Mannen som för övrigt påminde om farfar och farbror Ivan pratade enbart schweizertyska, men jag förstod en del av de visdomsord han gav mig.
"Vin ska drickas till mat ... det ger gesundheit"
Gesundheit säger man även när någon nyser... alltså typ.. "bli frisk" / "förbli firsk"
Träffade en cool tjej på 5 år med. Hennes mamma och pappa är läkare och pappan ska under nästa sommar jobba inom svensk sjukvård och därmed bo i Sverige i tre månader. Av denna anledning har flickans mormor spelat Alice Tegnérs alla sånger för småflickorna som är 5 och 3 år. Rätt häftigt att höra en liten schweizisk flicka sjunga svenska visor på oklanderlig svenska.





Kommentarer
Postat av: Zizers

Shit, nu har det hänt saker på bloggen... :) Roligt att läsa vad du skriver... Bilden på kinesen och min man diggar jag...den får du gärna länka över:) Hörs snart så får vi ta en funderare över helgen... kram så länge Neugut.

2008-10-30 @ 16:34:24
URL: http://aanderson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0