Smördag

Försov oss en timma idag - Inte bra!
Våren har plötsligt tagit fart riktigt ordentligt, nästan 20 grader har det varit här nere i Landquart-dalen idag. När det är 20 grader här nere så är ju som ni förstår temperaturen även bra mycket högre upp på topparna också så nu är det ordentlig fart på vattnet i Rhen här utanför. 
Liksom i tisdags blev det skidåkning i Parsenn, Klosters idag. Shit vad det händer grejer på bara ett par dagar. En smörbytta var vad vi åkte omkring i idag. Inte särkilt motiverande så det blev ett gäng pauser, Tony tyckte jag var slö. Mycket folk var det idag med... näeee ... nu är det allt tajm för turisterna att åka hem tycker jag och göra plats för Anna-Kajsa och Peter. Hujjedamig vad uppåkt det blev snabbt idag. Ett par någorlunda fina åk från toppen fick vi i alla fall.


Förutom att förbereda menyn tills A-K och Peter kommer har diskussionerna idag mest handlat om två fantastiska brittiskor som vi "overheard" i liften.
Den ena kvinnan hade en finländsk bekant som hade en förmåga att alltid berätta allting väldigt detaljerat, hon drog då slutsatsen att detta är typiskt finländskt? Hon var dessutom förvånad över hur nära Finland låg Ryssland, hon tyckte det var pinsamt att hon geografiskt aldrig kunnat placera Finland tidigare. Diskussionen avslutades med om huruvida Finland hade några naturtillgångar eller ej? Det rådde tystnad ett tag sedan kom det överens om att Finland hade inga naturtillgångar. (Jag som trodde Finland var känd för sin skog och som de "tusen sjöarnas land")  Ibland händer det att jag blir lite mörkrädd över hur anonymt skandinavien är för övriga Europa och världen. Sedan börjar jag tänka efter hur mycket jag själv kan om balt-länderna eller för att gå till världen - Afrika-länderna.
Kul är i alla fall att kunna ett par extra språk för då kan man tjuvlyssna på brittiskor som spekulerar.
Ikväll blir det röj, tvättning, potatisgratäng och gris i Neugut. Ultimat vore om jag kunde övertala min man att gå en vårpromenad, men med tankte på snarkningarna från soffan så tror jag vi får spara den till en annan kväll.
Förresten nere i dalen när vi precis knäppt av oss skidorna möttes vi av det här...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0