SEMESTER!

Hur kan en vecka gå så snabbt??

Det är för mig en gåta. Eftersom Air Berlin återigen lyckades ha försenade plan så minns jag att resan till Gran Canaria gick långsamt, men vad som hände därefter det är osannolikt.

Redan på flygplatsen försvann nästan två timmar i ett nafs när jag gjorde mitt bästa för att hitta en anslutningsbuss till Puerto Rico. Halva släkten mötte upp på gatan när jag till slut anlände till hotell Vistamar. Det var grymt att träffa familjen och plötsligt var klockan 24 och Bennys 50-årsdag skulle såklart firas in med champagne.




Den nyblivna 50:åringen och vi andra vakande sedan några timmar senare till solsken och klarblå himmel. En fantastiskt god frukost beståendes av ägg, kaviar, räkost och andra svenska specialiteter intogs på balkongen och sedan packades strandväskan. Genast överraskade Puerto Rico med en kanonfin promenad mot stranden och väl framme förde vattnets kulör mina minnen till Cyperns Nissi beach, inte alls vad jag hade förväntat mig.

Alla 19 personer placerade sig i varsin solstol och där låg vi sedan och njöt. Yatzy varvat med öl, strandtennis, baccardi, othello, läsa bok, äta grymt god thaimat inklusive ett och annat dopp i det blå havet som såg mer inbjudande ut än det var varmt - Ungefär så såg de första tre dagarna ut, behöver jag tillägga att det lilla vita som skymtade någon enstaka gång måste tillhöra kategorin slöjmoln och kan inte på något sätt vara släkt med cumulusmoln.


Onsdagen tillbringade vi på en annan turistort som  hette Puerto Mogan, onsdagen bjöd på moln så dagen visade sig vara perfekt för utflykt. Puerto Mogan kallades tydligen Gran Canarias Venedig på grund av sin enda kanal gissar jag? Eller var det bara vi som missade de andra kanalerna? Hursomhelst var det trevligt att åka lite båt och se lite annat. Tempot på försäljarna var dessutom något lugnare vilket uppskattades av mamma Marianne.

Shopping uteslöt jag  personligen efter ca: 15 minuter i det hemska shoppingcentret i Puerto Rico, de andra i familjen var lite tapprare och lyckades hitta både väskor och skärp som pappa fick nöjet att pruta ner priset på. Kan inte svara pà vem/vilka som var nöjdast efter en dag i shoppingcentret - Den kvinnliga delen av familjen som lyckades hitta något av värde bland allt skräp eller herrn i familjen som fick ta fram sina förhandlingstalanger.




Nästföljande dagar bjöd på en del moln och till och med lite, lite regn, men alla dagar luckrades molntäcket upp någorlunda efter lunch och vi kunde avnjuta fler dagar på stranden och dessutom ett poolparty där mamma-generationen bjöd på underhållning och lillasyster agerade simfröken. Brevid poolen hade vi förstås en bar och där blev stråvällingarna ganska snart vän med den något tandlösa bartendern, detta resulterade i ett par kannor sangria och några ofrivilliga dopp i poolen.
Sällskapet var under resan helt toppen och skratten många. Finns så många minnen jag vill skriva om, men fotona får tala för sig själva. När man är uppvuxen i en släkt som har 5-kamp som återkommande tradition måste jag bara nämna ett par viktiga saker:

Strandtennis 869 slag (Carl-Eric och Alexandra)
Fyrmannawist 3-0 i matcher
Minigolf - Lagvinnare - Småkillarna... ;-) 
Individuella tävlingen - vinnare Mattias Netterberg (ett slag mindre än innehavare av denna blogg)
Pubquiz - 9 poäng Team Sweden, mammi, pappi, Sandri! - Sämst poäng, men stolta vinnare av spansk (?) champagne!






Från början tänkte jag lägga upp det här inlägget lite mer som ett resereportage för Puerto Rico är ett chartermål jag definitvt kan rekommendera, nu blev det inte så, men en liten genomgång kan jag ju dra ändå


Att komma dit och att ta sig runt:

Med tanke på att Air Berlin var försenade både dit och hem kan jag inte rekommendera någon att resa med detta flygbolag. Att ta sig runt på ön däremot verkar vara enkelt och busspriserna var mer än överkomliga. Mattias, Martina, Kristoffer och Rebecca kanske inte alls håller med mig angående detta efter sin lilla utflykt, men mitt möte med lokalbussen var i alla fall bra.


Valuta:

Euro = Ca: 11 kronor

Boende:

Hotell Vistamar - lägenhetshotell. Nu besökte vi aldrig stranden som låg 20 meter från hotellet, men att vakna till ljudet av att vågorna rullar in och att äta frukost med utsikt över densamma var ett stort plus. Uppvärmda poolen med diverse lookalikes från hemtrakterna och med en trevlig poolbar/bartender försämrar inte det slutgiltiga betyget.

Som "inhoppare" på resan fick jag inta soffan i allrummet och där har jag sovit hyffsat gott, men övriga inneboende var inte 100% nöjda med sovunderlaget. 

Nattetid fick vi även besök av små mini, mini, miniatyr kackerlackor, men det är redan glömt. Hotell Vistamar och dess personal erbjöd inte mer än vad som krävdes, men jag kan omöjligt klaga. Planlösningen på lägenheterna och framförallt läget var super.


Sevärdheter:

Charter är trots allt charter och kanarieöarna kommer aldrig få pris för sin bländande natur om än annorlunda. Jag hade hursomhelst kunnat tänka mig att hänga på de två kvarvarande turisterna en vecka till och komma hem som idag istället. Med ännu en vecka hade jag tagit mig en tur till bergen, gissar jag kunde vara häftigt eller hur var det Mattias och Doffe?

 

  

Shopping:

Den här överskriften kan jag egentligen hoppa över. Tidningar brukar sätta kryss över diverse föremål när något är riktigt dåligt och jag kan härmed tänka mig att sätta ett kryss över Puerto Ricos hela shoppingcenter.


Mat:

Såhär en vecka och kanske ungefär tre kilo tyngre senare kan jag bara konstatera att maten var över all förväntan. I maj besökte jag ju pommesens förlovade land = Cypern och jag hade nog förväntat något i stil med detta, men det går inte att jämföra. Den inhemska maten kan jag inte kommentera (blev varken paella eller tapas) men turistrestaurangerna i Puerto Rico visste hur de skulle göra sina matgäster nöjda. Thaibuffén nere vid stranden var grym och så även den grekiska restaurangen vid hotellet (där vi även firade Lena). Som liten bonus blev det dessutom en pizza med en touch av Varberg - en pizzabagare från Akropolis hade minsann tagit sitt pick och pack och öppnat restaurang i ett något behagligare klimat.

Till slut måste jag återigen nämna frukostarna med smak av Sverige plus det fin, fina utbudet i affärerna (som förmodligen när som helst annars retat mig till vansinne) OLW:s ostbågar, estrellas lättsaltade chips och turkisk peppar ..mmm....- lovely. Behöver jag berätta hur jag fyllde de tomrum jag kunde hitta i min resväska pà vägen hem?
Herregud höll på att glömma... grillkvällen på Hotell Vistamar - Fantastiskt gott!


Stränder:
Det blev alltså inga besök alls på stranden nedanför hotellet, istället gick vi strandpromenaden till en strand som hette Amadores som var kanonfin och där havet var turkosblått




Utgång:
Alkoholhaltiga drycker intogs mest hela tiden, men utgång blev det egentligen bara en dag. Jag hade fått tips om ett ställe som hette Harleys och dit gick jag, Mattias, Doffe och Rebecca. Musiken var det inga fel på alls, men ganska snart börjades det dansa på borden och stället bestod till största delen av engelsmän och allt vad det innebär. Strawberry daquiri-kannorna slank ner i alla fall och kvällen avslutades på McDonalds.



Såhär långt har nog bara släkten Ericsson orkat läsa så...
TACK FÖR EN GRYM SEMESTER ERIC(K)SSON x 3 + NETTERBERGS





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0