City am Bahnhof vs. Hotell ambassador

Den lugna fredagen bjöd på onödigt mycket dramatik. Jag och Tony hade ju tänkt att vi skulle fira litegranna och så snart vi var färdigpackade på fredagen så drog vi österut med huvudstaden Bern som mål.
Redan vid fyrasnåret på dagen hade vädret gjort en kovändning och utanför mitt kontorsfönster föll snöblandat regn. Inte riktigt vad jag hade räknat med. Det ligger till som så att jag under en månad är den enda med körkort i hushållet. Vissa av er har kanske hört talas om Tonys färd förbi en välplacerad poliskontroll i oktober.. ja i detta nu får han sona sina brott i form av att vara av med lappen en månad.

Ett par mil efter att vi lämnat Neugut brakade vädret igång riktigt ordenligt. Emellanåt hade vår OPEL Astra problem med att hålla sig kvar på vägen. Rejäla kastvindar blandat med lite snö, regn och åska förföljde oss hela vägen till Zürich.

Vart vi än ska så måste vi nästan köra genom storstaden Zürich det är verkligen helt värdelöst. Det blir snabbt bilköer och när vi ska till flygplatsen eller som det här fallet till Bern så måste vi alltså åka rakt igenom precis hela staden - KASS
Inne i staden gick jag i gamla fotspår och gjorde precis som förra gången jag var där - Körde fel. Jag vet inte om det är mig det är fel på eller mina kartläsare ;)
Efter lite tjaffs hittade vi till slut vägen mot Bern. Efter ett par mil verkade det hiskeliga vädret återigen ha kommit ikapp och nu hade det även utvecklats till hagel. Vår tidsplan var nu körd för längesedan.
Väl inne i Bern uppstod frågetecken efter frågetecken. För det första stod det ett annat hotell än det vi trodde vi bokat på vår voucher för det andra var naturligtvis den lilla kartan vi hade över Bern alldeles för odetaljerad.
Efter att nästan ha kört mot enkelriktat, delat väg med en spårvagn och kört på en lång gågata bestämde sig Tony för att det var dags att tillkalla hjälp. Vår räddare i nöden heter Linda.

Efter att ha lotsat oss genom staden till Heckenweg där Linda bor tog hon oss till hotell City am Bahnhof. Därefter var hon dessutom så snäll och tog bilen hem till sig och vi två trötta kunde ta våra väskor och äntligen softa på hotellet...
Trodde vi!

Sådär lätt får det ju inte gå???
Redan i foajén anade vi att något inte stod rätt till. Linda hade också påpekat för oss att hotellet jag länkat till här på bloggen inte var detsamma som det som stod på vår bokning - mystiskt!!
Hursomhest ckeckade vi in trots att vi egentligen redan nu förstod att något blivit fel. När vi så äntrat rummet brast det för Alexandra. Den lilla cellen med utsikt över en bakgård erbjöd varken relax eller romantik.
Med nästan all mascara under ögonen gick jag ner till den unga receptionisten och försökte förklara att något har blivit brutalt fel.
"Det var ju synd att ni redan checkat in" svarade den unga mannen ... "annars hade jag kunnat hjälpa er.... har ni använt rummet" Använt rummet, vi hade liksom gått in och vänt. Killen förklarade att detta centrala hotell hade ett samarbete med spa-hotellet en bit utanför staden och att det egentligen var fullt möjligt att byta hotell, men eftersom vi redan checkat in så försvårdade det de hela. Dessutom funkade inte hotellets telefon för tillfället och han kunde därför inte ringa och kolla om det fanns rum lediga på hotell amassador.
Jag erbjöd den unga mannen min telefon och efter ett par minuter hade vi ett rum på ambassador. In i en taxi och tillbaka samma väg vi kom från där vi hämtat upp Linda.

På hotell ambassador fick vi ett minst sagt svalt bemötande av den manliga receptionisten. Eller svalt är helt fel ord... hysteriskt stressad känns mer rätt. Fantastiskt osympatiskt sa han bara att det var omöjligt att checka in oss på hans hotell. Han berättade även att han förklarat detta för killen i telefon och att han kunde missuppfattat honom på detta viset var helt otroligt.
Som tur var kom en annan receptionist till vår räddning, min namne Alexandra styrde upp det hela och efter en hel del tjaffs med sin manliga kollega stod vi äntligen med nyckeln i handen till vårt rum.
Ungefär 10 minuter senare somnade jag gott till en franskt dubbad Bond-film - underbart sköna sängar.

För att vara oss gick vi upp tidigt och njöt av frukost och hotellets "spa". Chansen att det skulle kallas spa i Sverige är minimal, men jag antar att kriterierna är olika. Bastubad, ångbastu och en pool allt hade vi för oss själva en timma på förmiddagen i alla fall. Utsikten från hotellrummet var najs, även om det ymniga snöandet förtog en del av vyn.











Kommentarer
Postat av: Anna

Vilken resa det blev... Shit, du får berätta mer när vi ses. Hoppas att ni hade det bra i Bern trots fel hotel:) KRAM

2009-01-26 @ 21:27:45
URL: http://aanderson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0