Interlaken - Grindelwald - Luzern

En miniweekend går så snabbt förbi.
Tidig torsdagmorgon skulle vi ta oss mot Berner Oberland som regionen öster om Bern kallas. Innan vi kunde köra mot den lite mer västra delen (från vår sida sett) av Schweiz var vi dock tvungna att tidigare än väntat återvända till Lenzerheide. Anledning är en liten röd sak som inhandlades i Geneve, trodde att den färgglada kulören skulle göra det lite enklare, men nej...
det är inte meningen att jag ska ha någon plånbok!

En timma senare... (ja det är så lång tid det tar att köra tur och retur när man ska över 1200 meter över havet även om det bara är ett par, tre mil) var vi så äntligen på väg. Eftersom det var långhelg hade vi först som mål att ta en liten badsemester av något slag ner mot Italien den här helgen, men alla schweizare vi känner har varnat oss för detta. Trots alla varningar var det ändå ett gäng schweizare som begett sig mot söder, rykten sa att det var 8 kilometer trafikstockning på sina ställen.
Hursomhelst i samband med att vi blev varnade blev vi även tipsade av vår härliga tysklärare att istället styra kosan mot Interlaken.. och så gjorde vi. Hanspeter som vår tysklärare heter tyckte även att vi på vägen skulle stanna vid ett Kloster som var sevärt - Kloster - Einsiedeln. Ett stopp i Einsiedeln fick det bli och när regnet började komma från himlen bar det av vidare mot Interlaken.
Det fina med att köra bil genom detta lilla land är att man kan stanna till precis där man vill och på vår genomresan stannade vi till vid  ställena ni ser på foto nedan... många intryck på kort tid, som vanligt med Schweiz!

Framme i Interlaken blev vi minst sagt förvånade, vi hade visserligen blivit förvarnade om att vi skulle stöta på ett gäng turister främst från asiatiska länder, men det var ingen som nämnt att huvudgatan mest skulle påminna om en paradgata från spanska solkusten. Vi förstod ändå ganska snabbt att vi skulle trivas, thai och kinesrestaurangerna låg sida vi sida längs med gatan, solen strålade, temperaturen låg runt 30 grader och bergen var än högre än hemma i Graubünden. Efter några vändor i city hittade vi till Hotell Post Hardermannli, slängde av oss väskorna, beskådade utsikten från balkongen och tog sikte mot Thai-mat. Thai-mat fick vi och satan vad gott det är. Vi konstaterade att det inte skulle bli någon ost-fondue som jag planerat på hotellet - på vårt hotell serverades det italiensk mat (med den fasaden(?).. yeah yeah!

Fredag morgon upp i ottan och intag av en rejäl frukost med lokala varor från hotellägarens egna gård. Alp-käse, hembakt bröd, ägg och äpplen från gården - Najs!
Vi skulle ut och vandra, dessvärre inte den vandring som vi blivit tipsade om eftersom stora delar av vandringsområdet fortfarande var stängt på grund av all snö. En kortare vandringsled var i alla fall öppen så den fick det bli... Delar av leden hette Romantikweg och det passade ju bra på vår lilla kärleksweekend. Vi var dock inte ett dugg nöjda efter denna etapp på ungefär 1.5 timma.. vi ville högre upp och när ett par framför oss helt sonika struntade i skylten där det stod "gesperrt" gjorde vi detsamma. En rejäl hög med snö hindrade oss inte trots att vi inte äger några ordentliga vandringskängor - Nähepp vi vandrade vidare och jag har sagt det förut, men jag måste säga det igen. Schweiz är förbannat vackert!
Cirka 1200 meter gick vi uppåt, uppåt och vid gott mod hela vägen. Totalt med fikapauser tog vandringen 4 timmar och känslan att nå "toppen" är grym. Uppe på toppen "Kleine Scheidegg" blev vi dock återigen förvånade. Plötsligt omringades vi av japaner och kineser och där på toppen fanns en riktig tågstation. Vi åt mat och drack en välförtjänt öl på en av restaurangerna, fotades av en fransman framför ett av Schweiz högsta berg Jungfrau (4158 m.ö h) och trängdes bland asiaterna och alla deras kameror på tåget ner.

Med trötta ben styrde vi bilen mot Interlaken igen och där sken solen minsann. Vi tackade för att den hållt sig borta under vandringen. En powernap på hotellrummet och sedan tog vi oss ut för att göra stan. Alla turister och souvenirbutiker till trots så bestämde vi oss för att vi gillar Interlaken. Från himlen "regnade" skärmflygarna" ner och mångfald rådde minst sagt i stan - Härligt!

Redan lördag och dags att åka hemåt. Innan vi åkte hemåt åkte vi förbi ytterligare ett par sevärdheter.
I Lauterbrunnen fick vi se vattenfallet Staubbachfalle där glaciärvatten faller från 300 meters höjd.
I Grindelwald var det extremt vackert.
Dessutom fixade vi till en av de bästa felkörningarna ever. Vi åkte genom en trång tunnel och sedan upp för serpentinvägar i hopp om att finna staubbachfall, istället fick vi ta del av en fantastisk view över Jungfrau. Isenfluh hette orten och jag höftar att det bodde knappt 100 personer i denna lilla by.

Nu kan man tro att vi verkligen borde åka hemåt, men klockan var inte mer än 13 vid det här laget och vårt nästa mål blev en av Schweiz vackraste och glamourösaste städer - Luzern. Tiden har liksom bara inte räckt till att besöka denna stad tidigare som bara ligger en och en halvtimma bort. Nu har vi i alla fall gått över Kapellbrücke - Europas äldsta träbro, anno 1333 dessutom fick vi fyllt på magen med en förvånansvärt nog - utsökt pizza. I Luzern hade vi med all säkerhet kunnat ägna oss åt shopping ett par timmar om affärerna varit öppna. Nu blev det istället lite fönstershopping och en rundvandring i innerstaden. Vacker stad som absolut var värt ett besök.

19.15 rullade bilen in på Neuguts parkering och två nöjda semesterfirare tillbringade kvällen i soffan med varsin påse chips. Tony kör den lite wild and crazy stylen - "Inferno", jag håller mig till mina lättsaltade som nästan är lika goda som OLW. Batterierna skulle helt enkelt laddas om ... idag har vi nämligen äntligen bestigit vår lokala topp Vilan 2376 m.ö.h och den som läser här imorgon kan få ta del av bilder från dagens strapats.
Tills dess over and out!