En försmak av sommaren i april....

Nu är både jag och Tony nysimmade. Tony har dessutom sprungit milen idag och vi ser till att ta vara på de sista veckorna här nere där vi har mer fritid än vad vi kan drömma om hemma i Sverige - På gott och ont!

Imorgon gott folk är det veckans bästa dag - Fredag


....och då kommer förhoppningsvis ett inlägg om när Stråvallabrudarna besökte Schweiz. =) 
Nedan följer en sammanfattning från vår härliga helg i Bern - Geneve - Frankrike

För ett par veckor sedan var Linda gräsänkling och vi behövde komma bort från bergen. Direkt efter jobbet på fredagen körde vi därför mot Bern. Som vanligt en del köer genom Zürich, men för övrigt gick resan ganska smärtfritt... förutom att vi hade problem att hitta till Heckenweg - Igen! Tur att Linda är så duktig på att vägleda oss genom Schweiz huvudstad.


Kvällen spenderades mestadels i soffan efter att vi avnjutit en förstklassig tacopaj. Vi bestämde oss för att komma upp i någorlunda tid dagen efter för att komma iväg till Geneve. Jag och Tony sov kungligt i Linda och Daniels säng och när klockan ringde på lördag morgon kändes "komma upp i tid" lååångt borta. Efter en snoozing på 10 minuter tog vi i alla fall tag i saken. Vägen ner till Geneve var kanonfin och trafiken flöt på.


Ganska snart efter att vi lämnat Bern kändes det franskt och jag vet att jag sagt det förut, men visst är det ganska coolt att det i detta lilla land nästan ryms tre länder. Det var till en början härligt att höra franska... tills man behövde hjälp med något och insåg att ens tyskakunskaper var värdelösa.

Framme i Geneve möttes vi nästan genast av den mastodontiska fontänen Jet d'Eau som de placerat i Geneve-sjön. Vattnen sägs spruta upp till 100 meter högt.. och ja det tror vi på. I Geneve utforskade vi även shoppingen och mannen i sällskapet var den som samlat på sig flest påsar när dagen var slut. Ett par nya skor och en T-shirt fick Tony med sig hem. Det var fint att gå i ordentliga butiker för en gångs skull och lite kultur hann vi minsann också med i form av 
Cathédrale Saint-Pierre och Grand Théatre de Genève.




Från Geneve är det inte långt till Europas högsta berg - Mont Blanc (eller nästhögsta om man vill att Kaukasus ska tillhöra Europa...) Mont Blanc betyder "vita berget" och orsaken kan vara att detta berg är snötäckt året om. Ganska viktigt är att man uttalar Mont Blanc rätt -  [mõ blã] med nasala vokaler. Vi tog sikte mot Mont Blanc och körde därmed över till Frankrike.
Halvvägs till Charmonix och detta väldiga berg på 4 810  meter fanns ett rastställe med panoramaview, där stannade vi till och fotade. Retligt nog var himlen klarblå mot Genevehållet till, men över Mont Blanc hängde en del irriterande moln så toppen kunde vi egentligen bara ana.

Nu kan vi i alla fall checka av Geneve och Mont Blanc på listan - Gött =)




"Hemma" i Bern var festen i full gång när vi kom tillbaka.. VM i hockey gick ju av stapeln här nere om någon missat detta. Hela paradgatan i Bern var fullsmockad av uteserveringar och dessutom bjöds det på livemusik i form av Stephan Eicher.
18 grader varmt och i bara kofta slog vi oss ner vid ett bord på en av alla uteserveringar, beställde in italienskt och ett glas vitt. Kändes som en försmak av sommaren och sådana här stunder inser man att vi verkligen bor ute på landet i detta landet Schweiz - Varberg känns som en riktig metropol i jämförelse med Landquart och Chur. Hoppas och tror att jag kommer uppskatta min hemstad än mer när jag kommer hem.


Söndagen hade vi planerat att sola på Lindas terass som att döma av hennes hudfärg gör sig perfekt till detta ändamål. På grund av moln grusades dessa planer och efter frukost gav vi oss istället av till Calebssons högsta berg - Gurten.

En kort, men intensiv vandring i 75 graders vinkel senare så stod vi där på Berns högsta berg och blickade ut över hela staden. Fantastisk utsikt och dessutom en najs restaurang där vi fyllde på med lite frukt, glass och gifflar. Återigen förundras jag över vilken fantastisk snäll hund Oliver är. Om jag var tvingad att skaffa hund skulle jag nog kidnappa honom.

Neråt gick det snabbt och efter att ha degat lite hemma hos Linda bar det av mot bergen och Grabünden igen. Såklart var det trafikstockning i Zürich, efter cirka en timma hade vi kommit igenom staden och jag säger det igen - Vilken fruktansvärt usel lösning att leda all trafik åt alla håll igenom HELA stan.
Danke vielmal Linda för din gästfrihet. Vi checkar gärna in hos Ericsson/Calebsson nästa år igen!


Kommentarer
Postat av: Camilla Eriksson

Det är maj nu... =)

Sorry, kände bara att jag var tvungen att kommentera rubriken.

Kram

Camilla

2009-05-15 @ 09:22:20
Postat av: Camilla Eriksson

Och sen läste jag inlägget igen och upptäcker att inlägget faktiskt gäller en trip ni gjorde för ett par veckor sen... dvs i april! thi fick jag! hihi

2009-05-15 @ 09:23:36
Postat av: Lotta

Ser lika underbart ut som vanligt ;)



Ha en härlig helg mina kamrater!



Kramar

2009-05-15 @ 12:35:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0