En underbar dag vid "medelhavet"

Hade egentligen tänkt att fylla dagens inlägg med information om vad vi gjorde när mina föräldrar var på besök... men det får faktiskt vänta - För vi har haft en helt fantastiskt härlig dag som jag måste skriva om när jag har det färskt i minnet.
Idag förflyttade vi oss minst hundra mil söderut, åtminstone kändes det så.
I förmiddags åkte jag och Tony till ett utav Anna & johans Geheimtip = typ smultronställe.
(Andersons befinner sig för övrigt i Rom och vi är INTE ETT DUGG avundsjuka...hoppas ni njuter där nere vänner ;)
Vi tog bilen till en liten ort vid namn Murg som ligger precis vid Walensee och därifrån hoppade vi på en båt som skulle ta oss till ett litet ställe kallat Quinten. I en folder som jag snodde med mig på båten står det att till Quinten når inte den kalla nordliga vinden och därav har de ett behagligt klimat som gör att det kan odlas vindruvor (off course), fikon, kiwi och persikor, dessutom växer där palmer. I Quinten bor det runt 55 personer året runt och det är den enda orten i Schweiz dit man inte kan ta bilen, alternativen är att vandra eller ta båten.
Himlen var klarblå idag - inte ett moln på himlen och då får Walensees redan blågröna vatten en ännu starkare kulör.
Framme i Quinten utforskade vi till att börja med den lilla byn. De flesta vi mötte hade rejäla vandrarkängor, jag och Tony hade lämpligt (?) nog valt flipflops.


Schteka stod egentligen på programmet, men Quinten var så himla vackert och mysigt att det där med att sola fick vänta. Lokalbefolkningen gjorde sitt bästa för att få ut så mycket som möjligt av turisterna (som sig bör) och det kan tyckas dumt att vi köper på oss grejer så här precis innan hemgång, men ibland går det bara inte att låta bli.
En kvinna med muskulösa armar hade en fantastiskt mysig liten krypin-affär där vi köpte på oss fikon och kiwi-marmelad, pesto, fikonsenap och solroskräm. Burkarna är så söta och jag tror att innehållet kan vara riktigt spännande.


Efter att vi stekt ett par timmar nere vid vattnet och Tony badat för andra (?) gången i år gick vi upp till en liten stuga där vi sett att de sålde rosévin. Det visade sig att den lilla butiken var obemannad. Vi plockade på oss två flaskor rosé och stack ;)... eller inte. Visst är det fascinerande att man kan lämna en vinbutik olåst med ett litet kassaskåp på bordet?
När man spenderat en dag vid "medelhavet" har man naturligtvis en solbränna med sig hem.
Välkommen tillbaka bruna hud!
                                     
Vi har också hunnit med en joggingrunda (den långa - and I made it!). TV4 och syskonkanalerna har precis lämnat oss för kvällen dessvärre, men det gör inget jag kommer strax sova som en klubbad säl. 

By the way - Rumänien var ju en brutal missbedömning från min sida, sanningen är att jag egentligen även tänkte skrivit in Azerbadjan, men var rädd att bli utskrattad ... såhär i efterhand kan jag konstatera att det var fler ute i Europa som diggade Arash och hans söta medsångerska.  

Kanske kan vi fixa en annorlunda frukost med våra nyinhandlade varor när vi kommer hem, någon hugad spekulant?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0